Gerhana Matahari Separa 6 Mac 2016 (Malaysia)

Gerhana Matahari Separa

 Assalamualaikum dan salam sejahtera,
    Pada 9 Mac 2016 yang akan tiba lebih kurang 10 hari lagi, kita di Malaysia akan berpeluang melihat gerhana matahari separa pada pagi 9 Mac nanti dan malangnya saya yang tak dapat tengok sebab 9 Mac nanti saya menduduki ujian :'( . Oleh itu, sesiapa yang ada tangkap gambar atau nak kongsi pengelaman mengenai gerhana mataharI pada 9 Mac nanti bolelah kongsi di Halaman FB AstroFalak atau di Forum AstroFalak. Bagi yang berada di Pelembang Indonesia sangat bertuah kerana berpeluang melihat gerhana matahari penuh. 


Bagaimanakah Gerhana Matahari Terjadi?

   Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

kedudukan Bumi,bulan dan matahari semasa gerhana matahari,
Sumber:Wikipedia

Apa Itu Gerhana Separa?

    Gerhana separa berlaku apabila Matahari dan Bulan tidak tepat sebaris dan Bulan hanya melitupi Matahari dengan separa. Fenomenon ini lazimnya dapat dilihat dari sebahagian besar Bumi yang terletak di luar laluan gerhana anulus ataupun penuh. Walau bagaimanapun, beberapa gerhana hanya dapt dilihat sebagai gerhana separa oleh sebab umbra melintasi wilayah kutub Bumi dan tidak menyilangi permukaan Bumi.Gerhana separa kali ini akan berlaku selepas matahari selesai daripada terbit. Oleh itu anda boleh bersedia sebelum jam 7 pagi.:)

JADUAL GERHANAMATAHARI SEPARA DI MALAYSIA.

LOKASI
WAKTU(UTC+08:00:00)
KEADAAN GERHANA MAKSIMUM (%)
KANGAR,KUAH
0825
67
ALOR SETAR
0825
68
GEORGETOWN
0825
70
IPOH
0824
72
KUALA LUMPUR/SHAH ALAM
0824
79
PUTRAJAYA
0824
80
SEREMBAN
0824
81
MELAKA
0823
82
JOHOR BHARU
0824
84
KUANTAN
0825
77
KUALA TERENGGANU
0826
71
KOTA BHARU
0826
68
KUCHING
0829
87
SIBU
0831
85
BINTULU
0833
81
MIRI
0836
79
LABUAN
0838
76
KOTA KINABALU
0840
73
SANDAKAN
0842
75
TAWAU
0841
81

Dapatkan berita terkini mengenai gerhana matahari di halaman Facebook AstroFalak.


Bagaimanakah Untuk Melihat Gerhana Separa?


Melihat Matahari semasa gerhana separa dan anulus (dan semasa gerhana di luar tempoh kepenuhan yang singkat) memerlukan perlindungan mata khas, atau kaedah tontonan tidak langsung, jika ingin mengelakkan kerosakan mata. Cakera Matahari boleh dilihat dengan menggunakan penapisan sesuai untuk menyekat bahagian sinaran Matahari yang berbahaya. Cermin mata hitam tidak menjadikan melihat matahari selamat. Hanya penuras suria yang direka bentuk dan disahkan boleh digunakan untuk tatapan langsung cakera Matahari. Terutamanya, penuras buatan sendiri menggunakan objek biasa seperti yang cakera liut dikeluarkan daripada bekasnya, cakera padat, filem slaid warna hitam, dan lain-lainnya mesti dielakkan walau apapun yang mungkin telah dikatakan dalam media.

Kaca mata gerhana matahari

Cara yang paling selamat untuk melihat cakera Matahari adalah dengan unjuran tidak langsung. Ini boleh dilakukan dengan memancarkan imej cakera pada sekeping kertas putih atau kad menggunakan sepasang binokular (dengan salah satu daripada kanta dilindungi), teleskop, atau sekeping kadbod dengan lubang kecil padanya (kira-kira 1 mm diameter), sering dipanggil kamera lubang jarum. Imej unjuran Matahari kemudian boleh dengan dilihat selamat; teknik ini boleh digunakan untuk melihat tompok matahari, dan juga gerhana. Perhatian perlu diambil, bagaimanapun, untuk memastikan bahawa tidak ada yang melihat terus melalui projektor (teleskop, lubang jarum, dll). Melihat cakera Matahari pada skrin paparan video (yang disediakan oleh video kamera atau kamera digital) juga selamat, walaupun kamera itu sendiri boleh rosak akibat pendedahan langsung kepada Matahari. Pencari pandangan optik disediakan dengan beberapa kamera video dan digital tidak selamat.

Kaedah unjuran lubang jarum untuk memerhati Gerhana Matahari separa

Dalam laluan gerhana separa, kita tidak akan dapat melihat korona atau langit hampir gelap sepenuhnya, namun, bergantung kepada berapa banyak cakera matahari terlindung, sedikit penggelapan boleh dikesan. Jika dua pertiga atau lebih daripada matahari terlindung, maka kesan yang dapat diperhatikan adalah di mana siang itu kelihatan samar-samar, seolah-olah langit mendung, tetapi objek masih membentuk bayang-bayang yang tajam.

Adalah selamat untuk memerhatikan keseluruhan fasa gerhana matahari secara terus dengan mata kasar, binokular atau teleskop, hanya apabila fotosfera Matahari benar-benar dilindungi seluruhnya oleh Bulan. Dalam tempoh ini, matahari adalah terlalu malap untuk dilihat melalui penuras. Korona malap Matahari akan dapat dilihat, dan kromosfera, semarak suria, dan mungkin juga suar suria boleh dilihat. Walau bagaimanapun, melihat Matahari selepas kepenuhan boleh membahayakan.
yang kerja kimpalan tu boleh guna ini... hahaha

Bagaimana Nak Ambil Gambar Gerhana Matahari ?


Mengambil gambar gerhana boleh dilakukan dengan peralatan kamera yang agak biasa. Bagi membolehkan cakera matahari/bulan boleh dilihat dengan mudah, pembesaran kanta telefoto yang agak tinggi (70–200 mm untuk kamera 35 mm), dan untuk cakera untuk mengisi kebanyakan bingkai, kanta yang lebih panjang diperlukan (lebih 500 mm). Seperti melihat matahari secara langsung, melihat melalui pemidang tilik kamera boleh menghasilkan kerosakan pada retina, jadi dinasihatkan berwaspada.

Gerhana pada Pandangan Islam 


Matahari dan bulan merupakan dua makhluk Allah SWT yang sangat akrab dalam pandangan. Peredaran dan silih bergantinya yang sangat teratur merupakan ketetapan aturan Penguasa Jagad Semesta ini. Allah SWT berfirman (yang artinya):”Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan.” (Ar-Rahman : 5)
Maka semua yang menakjubkan dan luar biasa pada matahari dan bulan menunjukkan akan keagungan dan kebesaran serta kesempurnaan Penciptanya. Oleh karena itu, Allah SWT membantah fenomena penyembahan terhadap matahari dan bulan. Allah SWT berfirman:
”Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah kaliann sujud (menyembah) matahari maupun bulan, tapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya, jika memang kalian beribadah hanya kepada-Nya.”(Fushshilat: 37)

Wassalam...

SILA TINGGALKAN KOMEN ... KALAU TAK NAK TIDAK APA :p

Posted by Yusrie Bin Mohd Daud | di 8:49 PG | 0 ulasan

Hujan Meteor Geminids Pada 13-14 Desember 2015!

Gambar Hiasan
Assalamualaikum dan selamat pagi,malam,tengahari,petang ,malam sejahtera.

Maaf ye, dah lama saya tak menulis :P fokus dengan PT3

  Tahu ke anda pada hari Ahad nanti iaitu 13-14 Desember ada petunjukkan meteor di langit malam? kalau tak tahu kena tahu juga  :P



  Pada 13-14 Desember nanti ada satu juraian meteor yang di panggil sebagai Meteor Geminids yang akan memuncak Ahad ini dan Isnin serta menjadi salah satu yang paling menjanjikan tahun ini dengan kira-kira 120 tahi bintang sejam, InshaAllah fenomena ini tidak terganggu kerana tidak ada cahaya bulan yang boleh mengganggu kecuali cuaca. macam pelik ayat aku tu  :P

Berikut adalah bila dan bagaimana untuk menyaksikan hujan Meteor Geminids

Bintang Castor dan Pollux di Buruj Gemini

  Pertama sekali saya ingin mengoksikan kepada anda tentang nama Meteor "GEMINIDS". Meteor Germinid mendapat nama kerana ia dapat dilihat dari buruj Gemini bintang berkembar Castor dan Pollux. Hujan Meteor Geminid ini juga merupakan salah satu daripada hujan meteor yang terbaik pada tahun ini.Waktu dan tarikh yang paling sesuai ialah menjelang subuh 14 Desember 2015.Anda boleh memulakan cerapan sekitar jam 11PM-4AM (waktu Malaysia).

Saya nak ingatkan bahawa pancuran meteor tidak boleh hanya dilihat dari sudut berseri terutamanya  di buruj Gemini sahaja, tetapi dari mana-mana di seluruh langit, menurut EarthSky.

kedudukan Buruj Gemini pada tengah malam 13 Des
EarthSky mengesyorkan menunggu sekurang-kurangnya satu jam untuk mengesan hujan meteor kerana ia mengambil mata sekurang-kurangnya 20 minit untuk menyesuaikan mata dengan keadaan yang gelap.

Tambahan:BERKENAAN BUMI AKAN BERGELAP PADA BULAN DESEMBER 2015 ADALAH BERITA PALSU! Lebih lanjut

Ramalan cuaca boleh tengok dekat TV atau AccuWeather .Berita terkini tengtang fenomena ini lawatilah laman Facebook AstroFalak.
Selamat menyaksikan Meteor!!

SILA TINGGALKAN KOMEN KALAU ADA PERTANYAAN ATAU NAK CAKAP SESUATU.

Posted by Yusrie Bin Mohd Daud | di 6:22 PG | 0 ulasan

Fenomena Halo??





Halo di Labuan

Assalammualaikum dan selamat sejahtera,Alhamdulillah jerebu sudah semakin berkurang dan langit juga sudah bersih daripada jerebu berikutan hujan turun beterusan dari semalam hingga ke pagi tadi.

  Sebenarnya Pagi tadi,berlaku satu fenomena Halo di langit Labuan yang sangat menarik dan sangat cantik walaupun fenomena ini seringkali terjadi.

   ANDA TAHU APA ITU HALO?????

  Baiklah ,tujuan artikel ini ialah untuk meperkenalkan kepada anda apa itu Halo dan bagaimana Halo terjadi. Halo merupakan lingkaran yang seakan-akan pelangi yang melingkari matahari atau bulan.Ia adalah sejenis fenomena optik. Ia adalah fenomena yang lebih kerap terjadi daripada kejadian pelangi. Di bahagian Eropah dan sebahagian daripada AS sering berlaku dan boleh dilihat dalam lingkungan dua kali seminggu. Pernah gempar di utara Semenanjung Malaysia apabila fenomena ini berlaku antara pukul 2.15 petang hingga 2.40 petang, 6 Ogos 2007 yang lalu dan juga pada 28 April 2015 dalam lingkungan pukul 1.30 petang hingga 2.20 petang.

teori sains

    Halo terjadi dari kristal ais dalam awan sirus sejuk yang terletak pada ketinggian 5–10 km di lapisan troposfera atas. Bentuk dan orientasi kristal-kristal ini menentukan bentuk halo yang terjadi.Kekerapan kejadian melibatkan pusingan radius 22° halo dan sundogs(Parhelia). Dalam gambarajah menunjukan matahari di kelilingi oleh 22° halo dan dilambungi (sisi) oleh sundogs. Parhelic circle pula adalah biasan cahaya kristal yang melepasi sundogs dan mengelilinginya. Kadangkala ia melapisi keseluruhan ruang langit dalam latitut yang sama dengan matahari. Pembinaan tangen ketinggian dan rendah (Upper Tangent arc and Lower Tangent arc) menyentuh secara terus dengan 22° halo sama ada di atas atau dibawah matahari. Pembinaan Lengkungan (Circumzenithal arc) akan terjadi di atas semua kristal tersebut.
   Radius 22° halo tidak kelihatan. Ia seperti helaian yang berlapis-lapis atau habuk pada permukaan awan cirrus yang nipis. Awan ini sejuk dan mengandungi ais kristal walaupun pada iklim yang sangat panas.
Halo dari pandangan SM St. Anthony Labuan.

    Halo sangat besar. Ia selalu mempunyai diameter yang sama dalam posisinya di langit. Kadang-kadang hanya sebahagian sahaja yang muncul. Semakin kecil cincin cahaya yang terbias muncul mengelilingi matahari atau bulan dihasilkan oleh corona dari lebih banyak titisan air daripada dibiaskan oleh ais kristal. Ia tidak mengaitkan bahawa hujan akan turun.
    Apabila ingin melihat halo pastikan kedua mata anda dilindungi dari pancaran matahari. Jangan sesekali memandang terus dan lama pada halo. Sembunyikan matahari dari penglihatan di balik binaan, bangunan atau apa-apa sahaja. Berhati-hati apabila mengambil gambar halo tanpa pelindung matahari. Ia sangat merbahaya untuk mengambil gambar terus terutamanya mengunakan kamera SLR.
sempat Selfie dengan Halo pagi tadi. XD

  Baiklah sampai di sini sahaja. Saya berharap supaya anda tidak panik apabila melihat Halo selepas ini dan silalah tonton video Hola di bawah. Tidak lama lagi Hari Raya AidilAdha akan menjelang, Oleh itu saya mengucapkan SelamatHari Raya AidilAdha dan jangan lupa doakan saudara-saudara kita supaya selamat menunaikan ibadah haji. :) -Wassalam



Sumber Rujukan:Wikipedia

Posted by Yusrie Bin Mohd Daud | di 2:33 PG | 3 ulasan

Marikh Sebesar Bulan Pada 27 Ogos 2015!??



 Asslammualaikum ,Selamat Hari Raya Aidilfitri (eh..raya dah habis la XD)dan salam sehati sejiwa :).

  Ramai yang bertanya kepada saya mengenai planet Marikh yang akan menjadi sebesar Bulan dan ramai juga saya terjumpa berita mengenai Marikh sebesar bulan disebarkan oleh individu tertentu. diantarnya ialah:-




   Sebenarnya perkara ni pernah disebarkan pada tahun lepas dan beberapa tahun dahulu.

Dibawah merupakan informasi palsu yang disebarkan pada tahun lepas:-
On 27th August 2014 there will be two moon. The whole world is waitingfor it. On this day Mars will be very bright and like moon everyonecan see it with naked eyes. This day it will be 34.65 M Miles awayfrom earth.
On this day do not forget to see this at 12.30 night. Because you willsee two moons in the sky. This event will happen again in the year2287.
Please share this with all. Because those who are living now cannotsee it second time in the year 2287.

ini versi bahasa melayu
BINTANG MARIKHPada 27 Ogos 2014 akan ada dua bulan. Seluruh dunia sedang menunggu untuk itu. Pada hari ini Marikh akan menjadi sangat terang seperti bulan dan semua orang boleh melihatnya dengan mata kasar. Hari ini ia akan menjadi 34.65 M Miles dari bumi.Pada hari ini jangan lupa untuk melihat ini pada jam 12.30 malam. Kerana anda akan melihat dua bulan di langit. Peristiwa ini akan berlaku lagi pada tahun 2287.Sila berkongsi ini dengan semua. Oleh kerana orang-orang yang hidup sekarang tidak boleh melihatnya kali kedua pada tahun 2287
   Baiklah, kita sambung kembali mengenai Marikh yang akan menjadi sebesar bulan BENAR atau TIDAK.

   Tahukah anda,jarak diantara Marikh dan Bumi berjarak dalam 78.3 juta kilometer? cuba fikirkan bagaimana bagaimana Marikh boleh sebesar Bulan dari Bumi ? kalau fikir logik, memang tak logik langsung perkara tu melainkan Marikh mendekati(istiqbal) bumi . tapi jika istiqbal sekali pun , Marikh tetap tidak sebesar bulan kerana kedudukannya masih tidak terlampau dekat .
kedudukan istiqbal














  Sewaktu istiqbal, Marikh tetap kecil dari pandangan mata kasar (kecuali melalui teleskop). Kalau Marikh mendekati bumi dengan jarak yang sama dengan jarak bulan dari bumi sekalipun, Marikh akan kelihatan lebih besar dari bulan dan teramatlah besar dan akan mengalahkan besar bulan.
LUAS PERMUKAA MARIKH:
Luas permukaan1.448×108 km²)
55,907,000 square miles (144 798 465 square kilometers)
(0.284 Earths)
 LUAS PERMUKAAN BULAN :
Luas permukaan3.793 × 107 km2  (0.074 Bumi)

  Ini adalah bukti terakhir mengenai Marikh sebesar bulan pada 27 Ogos 2015 adalah berita PALSU!
Mari kita lihat Keadaan Bulan semasa tarikh 27 Ogos 2015 melalui Stellarium Mobile.
Tiada Marikh berdekatan bulan beberapa jam sebelum 12.30am

Masih tiada Marikh,tetapi kedudukan bulan semakin rendah.

Waktu subuh pun masih tiada apa yang berlaku ,cuma bulan sudah semakin menghilang dari langit
Konklusinya,berita mengenai Marikh sebesar bulan adalah berita PALSU!! Saya berharap kepada anda yang suka menyebar berita untuk  mengkaji terlebih dahului sebelum menyebarkan berita yang tidak diketahu kesahihannya. :)

SILA KOMEN JIKA ADA SOALAN ATAUPUN KESALAHAN DALAM ARTIKEL INI.

Posted by Yusrie Bin Mohd Daud | di 8:36 PG | 0 ulasan

Bintang Sirius




   Sirius ialah bintang tercerah di langit malam yang mempunyai magnitud penglihatan sebanyi −1.46. Bintang ini juga hampir dua kali ganda secerah Canopus(bintang tercerah seterusnya). Sirius sebenarnya merupakan sistem bintang dedua , terdiri daripada bintang jujukan utama jenis spektrum A1V beristilahkan
Sirius A dan teman kerdil putih kelam jenis spektrum DA2, dipms.wikipedia.org/wiki/Siriusanggil Sirius B . Jarak yang memisahkan Sirius A daripada temannya.

    pencerap di hemisfera Utara pada antara 30 darjah dan 73 darjah garis lintang (termasuk hampir keseluruhan Eropah dan Amerika Utara) bintang ini merupakan bintang terhampir (selepas Matahari) yang boleh dilihat dengan mata kasar. Sirius secara beransur bergerak semakin hampir dengan Sistem Suria, maka kecerahannya akan meningkat dengan sedikit selama 60,000 tahun seterusnya. Selepas waktu itu jaraknya akan mula merosot, tetapi akan Sirius akan terus menjadi bintang tercerah di langit Bumi selama 210,000 tahun seterusnya.

    Sirius A adalah dua kali ganda lebih besar dari Matahari dan mempunyai magnitud penglihatan mutlak sebanyak 1.42. Sirius A adalah 25 kali lebih berkilau daripada Matahari tetapi mempunyai kekilauan lebih rendah sedikit daripada bintang lain seperti Canopus atau Rigel. Sistem ini berumur antara 200 dengan 300 juta tahun.

    Sirius pada asalnya terdiri daripada dua buah bintang kebiruan cerah. Yang lebih besar, Sirius B, menggunakan sumbernya dan menjadi raksasa merah sebelum meluruhkan lapisan luarnya dan runtuh menjadi keadaan semasanya sebagai kerdil putih pada kira-kira 120 juta tahun lalu. Sirius juga dikenali "Bintang Anjing " kerana Sirius berada di buruj Canis Major.


*Rujukan:ms.wikipedia.org/wiki/Sirius

*Sumber Imejen.m.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:ZeroRatedMobileAccess&from=Sirius&to=/wiki/File:Celestia_Sirius

Posted by Yusrie Bin Mohd Daud | di 4:09 PG | 0 ulasan

Gerhana Bulan Penuh Pada 4 April 2015


fasa-fasa gerhana bulan
 Akhirnya tarikh yang di tunggu-tunggu iaitu tarikh gerhana bulan penuh telah pun  hampir tiba.
sebelum itu, adakah anda tahu apa itu gerhana bulan dan bagaimana ia tejadi?

bagi yang tidak tahu sila baca fakta ini.

gerhana bulan

Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir. Jenis dan panjang suatu gerhana bulan bergantung pada kedudukan bulan yang relatif kepada nod orbitnya.

   Baiklah mari kita sambung mengenai gerhana 4 April  2015.
Negara-negara yang akan dapat melihat fenomena Gerhana Bulan Penuh pada 4 April 2015.Sumber
  sebahagian besar Afrika dan benua Amerika akan dapat menyaksikan gerhana ini.

kiraan waktu bagi beberapa buah bandar.

FASA GERHANA
WAKTU
KUALA LUMPUR
KUCHING
LABUAN
SANDAKAN
P1:Mula Fasa Penumbra
5:01 pm
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
U1:Mula Fasa Umbra 
6:15 pm
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
TIDAK KELIHATAN (Bulan belum terbit)
BOLEH DILIHAT (Bulan sudah terbit)
U2:Fasa Gerhana Penuh bermula
7:57 pm
BOLEH DILIHAT (Bulan sudah terbit)
BOLEH DILIHAT (Bulan sudah terbit)
BOLEH DILIHAT (Bulan sudah terbit)
 BOLEH DILIHAT
Fasa Maksimum Gerhana Penuh
8:00 pm
BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
U3: Fasa Gerhana Penuh tamat
8:02 pm
BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
BOLEH DILIHAT 
BOLEH DILIHAT 
U4: Tamat Fasa Umbra
9:44 pm
BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
P4: Tamat Fasa Penumbra

10:58pm
BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT
 BOLEH DILIHAT





























   Berdasaarkan kiraan waktu tersebut, semenanjung Malaysia tidak akan dapat melihat fasa-fasa awal gerhana bulan dan timur sabah pula hampir dapat melihat kesemua fasa-fasa gerhana. gerhana kali ini juga mengambil masa amat singkat . Masa fasa gerhana bulan penuh hanya dalam lima minit sahaja.
jadi gunakanlah peluang yang ada ini sebaik-baiknya.


gerhana bulan penuh melalui Stellarium Mobile
 Jika dilihat permukaan bulan semasa gerhana nanti, bahagian utara bulan akan kelihatan lebih cerah manakala lebih gelap di bahagian selatan bulan..
samapai di sini sahaja!!
Selamat mencerap gerhana bulan penuh :)

Assalammualaikum.,
________________________________________________________________________

Lihat gambar terkini gerhana bulan penuh(4 april 2015) di Facebook AstroFalak

Posted by Yusrie Bin Mohd Daud | di 8:22 PG | 0 ulasan